הייחודיות של רישתון

חברת רישתון מאזור התעשייה של עכו דרום היא חברת דפוס יחודית. הבעלים מיוחד, המנכ"ל מיוחד ובעיקר העבודה שאותה עושה החברה היא מיוחדת. רישתון לא מדפיסה מאה אלף עותקים בדפוס אופסט רגיל. היא עושה עבודות דפוס מיוחדות ומתמחה בפתרונות דפוס וצביעה תעשייתיים על כל דבר שאינו נייר, מדבקות, מתכות, צעצועים, רפואה וכו´. לחברה מכונות דפוס חצי אוטומטיות, שלושת רבעי אוטומטיות ואוטומטיות לגמרי, מכונות טמפון ועוד.
נפגשנו עם מנכ"ל החברה, יריב קולקר, אשר מעסיק כ- 50 עובדים במשרה מלאה. בשנת 2002 מכר שמעון קולקר, אביו של יריב, את רישתון לפסח מורגנשטיין, איש נדל"ן ידוע בן העדה החרדית. יריב נשאר מנכ"ל בשכר, לאחר שבשנים האחרונות עברה רישתון מספר שינויים מבניים וניהוליים. "הבאנו חברות ייעוץ לכל מחלקה בחברה, שיפרנו תהליכי ייצור, קיצצנו עלויות ובקיצור התייעלנו. כחלק מתהליך ההתייעלות, שינינו את המבנה הניהולי ואני הפכתי למנכ"ל החברה", מספר יריב.
ממש לאחרונה עברה רישתון מקריית חיים, מקום משכנה בשנים האחרונות, לעכו. "לפני שנה וחצי קיבלה החברה מהממשלה אישור על היותה מפעל מאושר, מה שאומר הרבה הטבות מס והטבות נוספות. במקביל ניהלנו מו"מ עם ראש עיריית עכו, שהבטיח הטבות נוספות בתמורה למעבר המפעל לעכו. כל זה עזר לנו לקבל את ההחלטה לעבור לאזור התעשייה של עכו".
מדובר על שטח של יותר מ- 3,000 מ"ר, כאשר המבנה עצמו תוכנן בצורה מודולרית שתאפשר להתפתח במהלך הזמן ולהוסיף טכנולוגיות ומכונות. כמו כן, חלק מהמבנה מיועד להשכרת משנה שתכניס כסף נוסף לחברה.
בתקופת משבר כלכלי, איך מונעים תלות במספר לקוחות מצומצם?
"אנחנו מנסים לגוון ככל האפשר את סוגי הלקוחות שלנו וסוגי המגזרים. יש לנו לקוחות במגזר התרופות, מגזר המתכות, מגזר הצעצועים ובמגזרים שמתמחים בדברים מיוחדים".
מצד שני, עבודות מיוחדות בדר"כ קטנות יותר.
"נכון. ממה שאני למדתי בתחום, שום הדפסה או תחום הדפסה לא מתחילה באלפי פריטים. תמיד מתחילים בקטן, רואים את התוצאות והאפקט של המוצר החדש וברגע שזה עובד הכמויות גדלות לכמויות ענק. לדוגמא, התחלנו בעבודה עם חברה סינית שהדפסנו לה 20 מדבקות לנסיון. עכשיו אנחנו מדפיסים לה בכמויות ענקיות".
בשנת 2008, החלק של הייצוא ברישתון היה 15%-20%, שהתפרס על שני לקוחות עיקריים. בשנת 2009 המצב עדיין לא ברור, בגלל המשבר הכלכלי בעולם. מדינת הייצוא העיקרית של רישתון היא סין, כאשר המוצר העיקרי הוא מדבקה יחודית שמולבשת על לוח מקשים שמיוצר בסין. "היתרון של המדבקה שאנחנו עושים", אומר יריב, "הוא בכך שמדובר על מדבקה שמיוצרת בטכנולוגיה גבוהה ובעלויות יחסית מאד נמוכות, עלויות שעדיין לא הצליחו להגיע אליהם בעולם".
נשמע מוזר שאתם מייצאים לסין.
"אמנם בענף הדפוס ישראל בעיקר מייבאת דברים, אולם יש לנו הרבה יתרונות ושילובי טכנולוגיות שיכולים להתחרות בכל חברה אחרת בעולם. נכון לעכשיו העובדה היא שחברות סיניות מזמינות מאיתנו עבודה וזה טוב לכל הצדדים".
"אנחנו אולי מוכרים פחות דפים מודפסים, אולם המחיר על כל דף, בגלל סוג העבודה היחודי, הרבה יותר גבוה מאשר דפוס אופסט רגיל. הלקוחות שלנו מקבלים מוצר הרבה יותר מושקע והם מוכנים לשלם עליו".